Kaasava hariduse dilemmad. Ideaali ja karmi reaalsuse vahel

Eestis võeti 2010. aastal vastu seadus, millega tagatakse igale lapsele võrdsed õigused haridusele, olenemata tema eripärast. Kaasava hariduse eesmärk on lõimida hariduslike erivajadustega lapsed üldhariduskoolidesse. See on õiglane samm võrdõigusliku ühiskonna loomiseks. Kaasamise ilusat ideed räsib siiski koolielu karm reaalsus, millega kaasamise eesliinil töötavad õpetajad iga päev silmitsi seisavad.

Millised on haridustöötajate proovikivid?

Üks põhiülesannetest on luua klassis iga õpilase jaoks vastastikuse abi, austuse ja aktsepteerimise õhkkond. See nõuab õpetajatelt peale õpetamisoskuse ka laste individuaalsete vajaduste põhjalikku mõistmist.

Erivajadustega lapsed vajavad mõnikord individuaalset lähenemist ja õpetaja suuremat tähelepanu. Õpetajad peavad sageli ennast nii-öelda lõhki kiskuma, et leida tasakaal klassi ühiste eesmärkide ja iga õpilase individuaalsete vajaduste vahel, pöörates kõigile võrdset tähelepanu. Suures rühmas, kus on erineva iseloomu ja vajadustega lapsed, võib see olla keeruline.

Lisaks peab õpetaja kohandama õppekava, et muuta õppematerjal igale lapsele arusaadavaks, võttes arvesse tema eripära. See nõuab peale märkimisväärse ajakulu ja loovuse ka metoodilist leidlikkust – sageli kujundatakse kogu õppekava ümber.

Õpetajad seisavad silmitsi ka vanemate mõistmatusega, sest kõik ei ole kaasamiseks valmis. Mõned kardavad, et nende last hakatakse kiusama, teised tunnevad muret aga hariduse kvaliteedi halvenemise pärast, sest nad usuvad, et õpetajad pööravad rohkem tähelepanu erivajadustega lastele teiste laste arvelt.

Vastupanu võib tekkida ka eakaaslaste poolt. Lapsed, kellel puudub endast erinevate eakaaslastega suhtlemise kogemus, võivad karta, et ei mõista neid või ei suuda neid aidata, ning nad hakkavad koos mängimist vältima. See teeb aga erivajadustega laste elu kurvemaks ja takistab nende edukat sotsialiseerumist. Lisaks võivad lapsed olukorras, kus õpetaja tähelepanu on piiratud, hakata selle pärast konkureerima, mis võib klassis konflikte tekitada.

Õpetajad ei ole alati saanud piisavalt ettevalmistust, et mitmesuguste eripäradega lastega töötada, ning psühholooge ja teisi tugispetsialiste on vähe. Õpetajad vajavad edukaks töötamiseks erivajadustega lastega eriteadmisi ja -oskusi.

Kõige raskem on aga ilmselt emotsionaalne pinge. Õpetajad tunnevad ärevust ja abitust, kui neil ei ole piisavalt teadmisi ja tuge. See pinge võib viia tööalase läbipõlemiseni, mis ohustab nende enesetunnet ja töö tulemuslikkust.

Mis õpetajaid nende töös aitaks?

Oluline on, et õpetajad saaksid oma ülla ülesande edukaks täitmiseks vajalikku tuge ja vahendeid.

Konstruktiivne suhtlus õpetajate, vanemate, spetsialistide ja teiste sidusrühmade vahel aitab luua ühtse meeskonna, mille eesmärk on erivajadustega laste edukas lõimimine kooli. Selline koostöö aitab probleeme paremini lahendada ja pakub kõigile asjaosalistele tuge.

Piisav rahastamine kaasava hariduse õppekavade rakendamiseks, koolide varustamine vajalike vahenditega ja õpetajate täiendõpe kaasava hariduse valdkonnas parandab tunduvalt haridusprotsessi kvaliteeti.

Kaasav haridus on samm õiglasema ühiskonna poole, kus igal lapsel on võrdsed võimalused õppida ja areneda.

Selle eesmärgi saavutamiseks on vaja, et õpetajad, spetsialistid ja lapsevanemad omandaksid vajalikud teadmised erivajadustega laste eripäradest ja vajadustest, õpiksid üksteise ja lastega tõhusalt suhtlema, suhtuksid üksteisesse hoolivalt ning looksid soodsa keskkonna, mis aitaks kaasa kõigi laste igakülgsele arengule.

Eterna Koolituskeskus on välja töötanud spetsiaalse ERIPEDAGOOGIKA täiendkoolituse koolieelsete lasteasutuste spetsialistidele, kooliõpetajatele ja kõigile huvilistele.

Kursus on kasulik:

  • koolieelsete lasteasutuste spetsialistidele: õpetajatele, psühholoogidele, logopeedidele ja defektoloogidele;
  • kooliõpetajatele: klassiõpetajatele, aineõpetajatele, klassijuhatajatele ja psühholoogidele;
  • kõigile, kes soovivad rohkem teada saada hariduslike erivajadustega laste arengust ja kasvatamisest.

Kursus võimaldab:

  • omandada hariduslike erivajadustega lastega suhtlemise ja toetamise erioskusi;
  • õppida, kuidas nende lastega edukalt ja tõhusalt töötada;
  • säästlikult suhtuda inim- ja ametialastesse ressurssidesse.

Õppekavaga saad tutvuda siin.

NB! Eterna Koolituskeskus OÜ on Töötukassa koostööpartner koolituskaardi raames. Koolituskaardiga saab tutvuda siin.