5 edu saladust alustavale ettevõtjale
Kuidas vältida vigu ja panna oma äri õitsema?
Palju õnne! Oled otsustanud hakata ettevõtjaks. See on julge ja põnev samm, mis võib kaasa tuua uskumatu edu.
Enne esimeste sammude tegemist ettevõtlusmaailmas on tähtis kõik hoolikalt läbi mõelda. Teekond ideest ettevõtte käivitamiseni võib osutuda keeruliseks, eriti kui teed seda esimest korda.
Selleks, et hea idee ei jääks poolel teel soiku, avaldame Sulle viis saladust, mis aitavad alustaval ettevõtjal vigu vältida ja enesekindlalt ärimaailma siseneda.
Selles artiklis leiate vastused järgmistele küsimustele.
- Kuidas leida äriidee?
- Milliseid seadusi peab alustav ettevõtja teadma?
- Kuidas oma rahaasju targalt hallata?
- Kuidas vältida levinud vigu?
- Ja palju muud!
Kas oled uuteks avastusteks valmis? Siis loe edasi!
1. idee – tulevase edu alus
Kõigepealt peab tulevane ettevõtja leidma elujõulise ja paljulubava idee.
Idee peab vastama kahele põhikriteeriumile:
- isiklik huvi ja tõeline kirg asja vastu, et entusiasm ja energia poolel teel ei raugeks;
- skaleeritavus ehk kasvu ja arengu potentsiaal.
Kust leida selline idee?
Suurenda teadlikkust:
- jälgi suundumusi turul;
- kogu ideid, mida pead huvitavaks;
- analüüsi neid ideid mõne aja pärast, hinnates nende potentsiaali;
- keskendu pikaajalisele väärtusele ja kestlikele suundumustele, mitte ajutistele trendidele.
Pea meeles, et tõeliselt edukad ettevõtted on rajatud nende asutajate kirele: Microsoft (Bill Gates), Apple (Steve Jobs), Tesla ja SpaceX (Elon Musk), Starbucks (Howard Schultz) ja Amazon (Jeff Bezos) – need ettevõtjad ei järginud trende, vaid lõid neid ise, lähtudes oma kirest asja vastu ja tulevikuvisioonist.
Väldi alustavate ettevõtjate seas levinud vigu
- Ära püüa tegeleda kõigega korraga – keskendu ühele valdkonnale ja laienda tegevust järk-järgult.
- Ära oota koheseid tulemusi – eduka ettevõtte ülesehitamine nõuab aega, kannatlikkust ja suurt tööd.
Siin on mõned küsimused, mis võivad Sind inspireerida.
- Millega Sa täpsemalt tahaksid tegeleda?
- Millist probleemi soovid lahendada?
- Milliseid inimeste vajadusi peaks Sinu ettevõte rahuldama?
- Mille poolest erineb Sinu ettevõte konkurentidest? Mida ainulaadset Sa pakud?
- Kellele peaks Sinu idee huvi pakkuma – kes on ettevõtte sihtrühm?
- Kus nad asuvad (veebis, veebist väljaspool)?
2. Äriplaan – Sinu edu alus
Äriplaani koostamine ei ole pelgalt formaalsus, vaid tähtis samm iga alustava ettevõtja jaoks, mis muudab ettevõtlusega alustamise palju lihtsamaks.
See on dokument, mis kirjeldab ettevõtte eesmärke ja plaane ning nende saavutamise viise.
Aegsasti koostatud äriplaan võimaldab Sul aru saada:
- mille jaoks raha kasutatakse;
- kui suur on tulu;
- millal äritegevus end ära tasub;
- millal hakkab äritegevus kasumit teenima.
Äriplaani koostamiseks on mitmesuguseid meetodeid ja standardeid, millest kõige levinum on UNIDO. See aitab luua ideede struktuuri, muuta ideed investoritele ja koostööpartneritele arusaadavamaks ning suurendada eduvõimalusi.
Pea meeles!
Äriplaan on elav dokument.
- Uuenda seda korrapäraselt: ettevõtte kasvades ja muutudes peaksid äriplaani korrigeerima, et see kajastaks alati kehtivat olukorda.
- Ära karda küsida abi kogenud spetsialistidelt: ärikonsultandid võivad aidata Sul koostada korrektse äriplaani.
- Kaalu erialakoolituste läbimist: sellised koolitused võivad anda Sulle väärtuslikke teadmisi ja oskusi, mis on vajalikud mitte ainult hea äriplaani koostamiseks, vaid ka ettevõtte üldise tegevuse korraldamiseks.
Koolitusel „Ettevõtlus: ideest teostuseni“ saavad meie õppijad teada, kuidas hinnata äriideede teostatavust, koostada struktureeritud äriplaani ja oma ettevõtet tõhusalt juhtida.
3. Rahastamine
Ka kõige geniaalsemat ideed ei saa ellu viia ilma rahalise toetuseta.
Raha on kütus, mis võimaldab Sinu ettevõttel areneda ja kasvada.
Kõigepealt hinda, kui palju raha on ettevõtlusega alustamiseks vaja.
Kahjuks ei ole sellele küsimusele ühest vastust, sest summad olenevad tegevusharust ja ärimudelist.
Kuid anname allpool siiski mõned nõuanded.
- Ettevõtte registreerimine. Riigilõiv on 200 eurot. Elektrooniliselt kiirmenetlusega registreerimise korral on riigilõiv veidi kõrgem – 265 eurot. Peale selle on mõnel juhul vaja pöörduda notari poole ja maksta käibemaksu.
- Alates 1. veebruarist 2023 muudeti oluliselt Eesti osaühingute (OÜ) minimaalse osakapitali nõuet. Asutajad võivad valida osakapitali suuruseks igasuguse summa alates 1 sendist.
- Ruumide üürimine. Kui äritegevuseks on vaja büroo- või tootmisruume, võivad kulud varieeruda olenevalt ruumide asukohast, pindalast ja seisukorrast. Keskmiselt tuleks arvestada 200–1000 euroga kuus.
- Seadmete ja materjalide ostmine. Nende kulude suurus oleneb Sinu ettevõtte spetsiifikast.
- Töötasud. Keskmine töötasu on umbes 2000 eurot kuus. Sinu eelarve peab hõlmama töötajate töötasu ning sellega seotud makse ja eraldisi.
- Turundus ja reklaam. Klientide ligimeelitamiseks pead investeerima turundusse ja reklaami.
Lisaks põhikuludele peab eelarve hõlmama järgmisi kulusid:
- maksud ja lõivud,
- raamatupidamiskulud,
- kindlustus,
- õigusabikulud.
Seega on võimatu nimetada täpseid arve. Konkreetsema hinnangu saamiseks pead koostama üksikasjaliku äriplaani.
Kui Sul ei ole stardikapitali või see on ebapiisav,
siis kust saada alustamiseks raha?
- Paljud Eesti pangad pakuvad alustavale ettevõtjale laene, kuid laenutingimused võivad mõnevõrra erineda. Enne laenu võtmist võrdle mitme panga pakkumisi.
- Riik ja Euroopa Liit pakuvad alustavatele ettevõtjatele mitmesuguseid toetusi. Teavet võimalike toetuste kohta leiad aadressil https://eas.ee/ või https://www.tallinn.ee/et/ettevotjale.
- Omakapitaliinvesteering on investori investeering ettevõtte omakapitali, mille tulemusel omandab ta osaluse selles ettevõttes. Seda raha ei pea tagasi maksma, kuid investorile tuleb maksa teatud protsent kasumist seni, kui ettevõte tegutseb. Investorile on mõistlik anda 20–30% ettevõttest. Kui kogu raha tuleb investorilt ning Sina tood ettevõttesse ainult oma teadmised ja oskused, on maksimaalne osalus 49%.
Vead, mida tuleks vältida
- Raha laenamine ilma ühtegi dokumenti koostamata.
- Suurte isiklike laenude võtmine.
- Äriplaani puudumine.
Pea meeles!
Sinu ettevõtte edu ei olene ainult stardikapitali olemasolust, vaid ka ideest, meeskonnast, sihikindlusest ja riskivalmidusest.
4. Turundus ja müük – Sinu ettevõtte mootor
Nüüd tuleb välja mõelda, kuidas meelitada ligi kliente ja suurendada müüki.
Kõigepealt tuleks esitada endale mõned põhiküsimused.
- Milliseid turundusstrateegiaid tuleks kasutada?
- Milliseid müügikanaleid tuleks kasutada?
- Milline hinnakujundusstrateegia valida?
Alustav ettevõtja ei pea olema turundusekspert, kuid põhiasju tuleks siiski teada, näiteks hinnakujunduse, omahinna, müügiedenduskanalite ja müügitaktika põhimõtteid.
Otsese turundustöö saab aga jätta allhankijale.
Ettevõtja, kes on omandanud põhjalikud teadmised turundusvahenditest, on paratamatult rohkem seotud igapäevase tegevusega ega tegele ettevõtte arendamisega strateegilisel tasandil, mis toob endaga kaasa arengu peatumise või isegi konkurentsivõime minetamise turul.
Lisaks nõuab ise turundamisega tegelemine palju aega ja vaeva. Enne ettevõtlusega alustamist pead selgeks tegema, kuidas analüüsida turgu, konkurente ja sihtrühma, sõnastama toote väärtuse ja mõistma, kuidas seda klientidele edastada, samuti saama aru paljudest vahenditest ning õppima ettevõtet internetis ja sotsiaalvõrgustikes reklaamima.
Vead, mida tuleks vältida
- Toodete omahinna arvestamata jätmine.
- Arvamus, et pakutavate kaupade kogus on tähtsam kui nende kvaliteet.
- Töötamine ilma ettemaksuta.
- Klientidele pidevalt vastu tulemine. Tuleb olla viisakas, kuid osata öelda ei.
Pea meeles!
- Turundus ja müük on iga ettevõtte põhikomponendid.
5. Meeskond – iga eduka ettevõtte hing
Idee on kõigest algus. Ettevõtte edukus sõltub suuresti inimestest, kes hakkavad seda ideed ellu viima.
Selles etapis on oluline leida vastused järgmistele küsimustele.
- Kas Sul on töötajaid vaja?
- Milliseid ülesandeid tuleb Sinu ettevõttes täita?
- Millised oskused ja pädevused peavad Sinu meeskonnal olema?
- Kuidas kaasata ja hoida andekaid töötajaid?
- Kas Sul on inimeste juhtimiseks vajalikud oskused?
Töölevõtmise otsus peab olema põhjendatud ning lähtuma ettevõtte konkreetsetest vajadustest ja eesmärkidest. Meeskonna moodustamine ei hõlma üksnes töötajate valimist, vaid ka tugeva ettevõttekultuuri loomist, kus kõik liikmed jagavad ettevõtte visiooni ja eesmärke.
Oluline on kindlaks määrata iga meeskonnaliikme funktsioonid ja kohustused, et tagada ülesannete tõhus täitmine ja ärieesmärkide saavutamine. Vastutuse selge jaotamine aitab vältida dubleerimist ja arusaamatusi.
Tõhus suhtlus on meeskonna eduka töö alustala. Oluline on luua usalduslik õhkkond, kus iga meeskonnaliige saab väljendada oma ideid, jagada arvamusi ja lahendusi. Tõhus suhtlus ja koostöö meeskonnaliikmete vahel tekitavad sünergia, mis suurendab tootlikkust.
Ka meeskonna arendamine ja motiveerimine on väga tähtsad aspektid. Koolitused, treeningud ja mentorlus aitavad meeskonnaliikmetel ametialaselt ja isiklikult areneda. Stiimulite ja motivatsiooni säilitamine aitab kaasa heade tulemuste saavutamisele.
Ettevõtja jaoks hädavajalikud omadused on ka oskus juhtida tõhusalt konflikte meeskonnas ja olla juhina eeskujuks.
Kokkuvõttes on meeskonna tõhusa juhtimise oskus üks ettevõtja peamisi pädevusi ning ettevõtte kasvu ja õitsengu pant.
Ettevõtlusega alustamist saab õppida koolitusel „Ettevõtlus: ideest elluviimiseni“.
Koolitus on mõeldud spetsiaalselt neile, kes tahavad luua oma ettevõtte või on seda juba teinud ja tahavad seda arendada.
Koolitusel saab teada, kuidas Eestis ettevõtet juhtida ning kuidas kontrollida idee elujõulisust, koostada finantsmudelit ja prognoosida riske.
Juba õppimise ajal võib koostada äriplaani ja saada riigilt toetust ettevõtte arendamiseks.
Koolituskava hõlmab järgmist:
- ettevõtluse õiguslik külg – ettevõtte asutamine, väikeettevõtluse õigusraamistik ja ettevõtlusvormid, töösuhted ja töölepingud, maksud ja tööohutus;
- äriplaan – kuidas teha kindlaks äriidee elujõulisus, analüüsida turgu, seada eesmärke ning planeerida ja koostada eelarvet;
- raha – maksud, müügi- ja kuluarvestus, aruandlus, finantsmudelid;
- turundus – sihtrühma valik, konkurentsi analüüs, turundusstrateegia väljatöötamine, mitmesugused kanalid, tööriistad ja veebianalüüs;
- tõhus juhtimine – organisatsiooni juhtimine, sealhulgas planeerimise, motiveerimise, kontrolli ja juhtimisotsuste tegemise protsessid.
See on intensiivne koolitus, mis annab teoreetilisi teadmisi ja praktilisi oskusi, mis on vajalikud oma ettevõtte edukaks käivitamiseks ja arendamiseks.
Pärast koolituse läbimist oled valmis oma ettevõtet asutama ja juhtima, olles omandanud selleks vajalikud oskused ja teadmised.