Koolitused täiskasvanutele: kuidas õpetada neid, kes on „veidi üle 20“?

Vanasõna „Inimene õpib, kuni elab“ on tänapäeval eriti ajakohane. Selleks, et kohaneda edukalt lakkamatute muutustega maailmas ja tööturul, tuleb pidevalt oma oskusi ja teadmisi täiendada.

Euroopa Liidu tööjõu-uuringu andmetel on selliste täiskasvanute osakaal, kes osalevad täiendkoolitustel ärikoolides nii kohapeal kui ka veebis, viimase viie aasta jooksul suurenenud 46,3%-ni.

Täiskasvanud õppijate arvu kasvades suureneb ka vajadus spetsialistide järele, kes oskavad neid õpetada.

Andragoog on täiendkoolituse spetsialist, kes õpetab täiskasvanuid. Ta juhendab kursusi, nõustab, koostab õppekavu ning aitab inimestel omandada uusi elukutseid, parandada oskusi ja olla tööturul nõutud. Andragoog avab ka õppijate potentsiaali, aidates neil välja selgitada arendamist vajavad küljed, et nad oleksid oma valdkonnas tõhusamad ja konkurentsivõimelisemad.

Kuidas täiskasvanuid koolitada? Mida tuleks õppekavade väljatöötamisel ja õppesisu valikul silmas pidada? Vaatame neid andragoogika ehk täiskasvanute õpetamise teaduse põhiküsimusi lähemalt.

Täiskasvanud on õppijate erikategooria

Täiskasvanute õpetamisel on oma eripärad, mida tuleb õppekavade väljatöötamisel arvesse võtta.

  1. Kogemus: väärtuslik ressurss täiskasvanute koolitamisel Täiskasvanud inimesed tuginevad õppeprotsessis oma elukogemusele, mis on väärtuslik ressurss. Uusi teadmisi omandades seostavad nad neid juba olemasolevate teadmistega. Õpetaja ülesanne on vabastada õppijad eelarvamustest, mis võivad takistada uute teadmiste omandamist, aidata neil oma kogemust – nii positiivset kui ka negatiivset – ümber mõtestada, et sellest võimalikult palju kasu saada, ning kõrvaldada vananenud või ebaolulisi teadmisi.
  2. Eesmärgid: täiskasvanute koolitamise liikumapanev jõud Tavaliselt tulevad täiskasvanud koolitusele selgete eesmärkide ja teadliku suhtumisega õppimisse. Nad soovivad saada konkreetset tulemust, seepärast peab õpe olema:
    1. huvitav ja asjakohane – koolitusel omandatud teadmised ja oskused peavad olema tegelikus elus rakendatavad;
    2. praktiline – see võimaldab täiskasvanud õppijatel saadud teadmisi ja oskusi praktikas rakendada;
    3. paindlik – täiskasvanud väärtustavad oma aega ja tahavad, et neil oleks võimalik oma õppeprotsessi ise planeerida;
    4. kontrollitav – täiskasvanud hindavad sõltumatust ja tahavad, et neil oleks õppeprotsessi üle kontroll.
  3. Motivatsioon: täiskasvanud õppija kompass Täiskasvanud õppijad on motiveeritud õppima, et parandada oma asjatundlikkust, omandada uusi oskusi ja edendada karjääri. Neid võib motiveerida ka isikliku arengu püüdlus, huvi õpitava teema vastu või soov teha karjääripööre. Tuleb mõista, et täiskasvanud õppija motivatsioon võib olla muutlik ja dünaamiline. Andragoogi ülesanne on toetada õppija motivatsiooni ja aidata ületada raskusi, näidates, milleks on konkreetseid teadmisi vaja ja kuidas neid praktikas kasutada.
  4. Aja väärtus: tõhus lähenemisviis täiskasvanute koolitamisele Täiskasvanud üldjuhul väärtustavad oma aega ja püüavad seda võimalikult tõhusalt kasutada. Nad eelistavad õpet, mis annab konkreetseid tulemusi ja reaalses elus rakendatavaid teadmisi. On tähtis, et õppijad saaksid selgesti aru, kuidas aitavad omandatud teadmised lahendada nende isiklikke probleeme ja saavutada püstitatud eesmärke. Täiskasvanud õppijad osalevad aktiivselt õppeprotsessis ning hindavad võimalust suhelda õpetaja ja teiste õppijatega. Täiskasvanud õppijate jaoks on oluline ka see, et nad saaksid õppida omas tempos, sest sageli on neil vaja omandada teadmised võimalikult kiiresti, et hakata tegelema uute tööülesannete ja/või suunaga. Õppemeetodi kohandamine iga õppija individuaalsetele vajadustele on väga tähtis. Andragoog peab suutma kohandada õppemeetodeid iga õppija individuaalsetele vajadustele, rakendades mitmesuguseid õpetamisstiile ja luues sobivad tingimused, et õppijad saaksid tõhusalt teadmisi omandada ja areneda.
  5. Austus: täiskasvanute koolitamise nurgakivi Täiskasvanute koolitamine põhineb vastastikusel austusel ja koostööl. Erinevalt lastega töötavatest pedagoogidest ei anna andragoogid teadmisi edasi autoritaarsel viisil. Nende ülesanne on luua keskkond, kus täiskasvanud õppijad tunnevad end mugavalt ja vabalt, et esitada küsimusi, väljendada ideid, jagada kogemusi, arutleda ja oma vigadest õppida. Enamikul täiskasvanutel on rikkalik elu- ja töökogemus. Nad hindavad seda, kui nende arvamust ja kogemusi arvesse võetakse ja austatakse.

Täiskasvanute koolitamisega seotud psühholoogilised iseärasused

Täiskasvanute psühholoogilisi iseärasusi tuleb samuti arvesse võtta. Uue materjali omandamine on tõhusam, kui tunnid on jagatud mitmeks 1,5-tunniseks seansiks. Täiskasvanute töövõime erineb laste omast: tunni esimesed 20 minutit kuluvad sisseelamiseks, järgmised 30–40 minutit tehakse aktiivselt õppetööd ja viimasel pooltunnil hakkab tähelepanu hajuma.

Täiskasvanud lülituvad kergemini ühelt tegevuselt teisele, kui see on nende jaoks huvitav. Teave peab olema uus ja ajakohane. Et kaasata õppijaid ühistegevusse, võib õpetaja kasutada emotsionaalset tausta toetavaid tehnikaid, näiteks aforisme ja huumorit.

Täiskasvanute koolitamine ei tähenda üksnes teadmiste edasiandmist

See hõlmab õppimist toetava keskkonna loomist, täiskasvanud õppijate toetamist ja innustamist ning nende eesmärkide saavutamisele kaasaaitamist.

Andragoogika põhimõtete mõistmine võimaldab luua tõhusaid koolituskavu, mis vastavad täiskasvanud õppijate vajadustele.

Andragoogika eelised

Andragoogika põhimõtetel põhinevad koolituskavad toetavad järgmist.

  • Sügavam arusaam: täiskasvanud omandavad materjali paremini, kui nad saavad seda oma kogemustega seostada ja praktikas rakendada.
  • Pidev motivatsioon: sõltumatus võimaldab täiskasvanutel tunda end oma õppimise eest vastutavana, mis suurendab nende motivatsiooni.
  • Vastavus individuaalsetele vajadustele: individuaalne lähenemisviis ja paindlikkus aitavad arvesse võtta iga õppija ainulaadseid vajadusi.

Karjäärivõimalused: andragoog on tulevikus nõutud elukutse

Spetsialistid, kellel on teadmised selles valdkonnas, on nõutud mitmesugustel elualadel:

  • täiendkoolituse keskused – täiskasvanute koolituskavade väljatöötamine ja elluviimine, koolituste ja seminaride korraldamine;
  • värbamisagentuurid – personali värbamine ja hindamine, paindlikke oskusi arendavate koolituste korraldamine;
  • ühiskondlikud organisatsioonid – vabatahtlike koolitamine, teadlikkuse parandamine;
  • äriettevõtted – ettevõtte koolituskavade väljatöötamine ja rakendamine, töötajate koolitamine;
  • vabakutseline – õppematerjalide väljatöötamise, koolituste korraldamise ja täiskasvanute nõustamise teenuste pakkumine.

Töö spetsiifika on selline, et spetsialist saab teha oma tööd veebis ega sõltu elukohast.

Kuidas saada andragoogiks?

Täiskasvanute õpetamine on kunst, mis eeldab nende spetsiifiliste vajaduste ja motivatsiooni mõistmist. Aktiivsete õppemeetodite kasutamine, individuaalne lähenemisviis, paindlikkus ja tänapäeva tehnoloogia muudavad õppeprotsessi mitte ainult tõhusaks, vaid ka kaasahaaravaks.

Neile, kes soovivad saada meisterlikuks andragoogiks, pakume koolitust „Andragoog – täiskasvanute koolitaja“, mis annab kõik vajalikud teadmised ja oskused, et täiskasvanuid edukalt koolitada. Meie professionaalse täiendõppe koolitused pakuvad mitmekesist õppematerjalide valikut, praktilisi oskusi ja tuge kogenud juhendajatelt.

Kellele sobib andragoogi elukutse?

  • Neile, kellele meeldib töötada inimestega. Andragoog on elukutse neile, kes oskavad suhelda erinevate inimestega, neid motiveerida ja nende arengut toetada.
  • Spetsialistidele, kes juba töötavad täiskasvanute koolitamise valdkonnas, kuid soovivad oma kutseoskusi arendada, värskeid teadmisi saada ja uusi väljavaateid leida.
  • Inimestele, kes soovivad jagada teadmisi ja kogemusi. Andragoog on teadmiste edasiandja, kes aitab inimestel uusi oskusi omandada ja pädevust parandada.
  • Õpetajatele, psühholoogidele, koolitajatele ja treeneritele, kes soovivad õppida uusi meetodeid täiskasvanutega töötamiseks ja laiendada oma professionaalseid oskusi.
  • Personalijuhtimise spetsialistidele. Personali tõhusa koolitamise oskus on väga tähtis ettevõtte tootlikkuse ja edukuse tagamiseks.
  • Kõigile, kes soovivad omandada uue eriala nõutud valdkonnas.

Registreeru ja saa täiskasvanute koolitamise spetsialistiks!